DKV figyelő

Írjatok akármilyen DKV-val kapcsolatos észrevételt, panaszt a dkvfigyelo@gmail.com címre. Ha szeretnétek egy járattal kapcsolatban szavazást indítani pl. a 36-os járat újra a Dobozi lakótelepig közlekedjen, írjatok fent megadott címre.

Friss topikok

2010.09.04. 12:23 Zsigmi

Miért nem működik az elektronikus utastájékoztatás?

A Magyar Rádió debreceni regionális csatornáján (MR6) ma reggel hangzott el az alábbi összeállítás, amelyet Orosz Csaba készített a DKV forgalmi igazgatójával, Ilyés Zsolttal. A téma a megállókba kihelyezett elektronikus utastájékoztatók problémája: Miért nem működnek? Miért írják azt, hogy figyeljük a menetrendet? Miért nem a tényleges érkezési időt mutatják? Mikor javítják meg őket? Ezek a feltett kérdések.

DKV MR6-Debrecen 2010-09-04 by zsigmi

Hajtás után néhány gyöngyszem a beszélgetésből...

MR6: Mi az oka, hogy Debrecenben a Piac utcán a villamosmegállók utastájékoztató táblái többnyire csak az időt mutatják, nem azt, hogy mikor is jön majd a villamos?

DKV: [A villamosmegállók utastájékoztató rendszere] Sokáig jól működött, csak az Intertanker Zrt. egy olyan problémába ütközött, amelyet nem tudott megoldani.

Felmerül a kérdés: miért nem kér a cég külső segítséget, ha hónapokig képtelen megoldani egy technikai hibát? Elég lett volna "kölcsönkérni" néhány villamosmérnök vagy informatikus oktatót vagy képzett hallgatót a Debreceni Egyetemtől. Új szakemberek, akik nem vettek részt a rendszer tervezésében, gyakran meglepően egyszerű ötleteket és megoldási javaslatokat tudnak adni a problémákra. Ha ez nem járható út, keressenek olyan alkalmazottakat, akik megfelelő tudással rendelkeznek.

MR6: [A buszmegállók rendszere] is valami hasonló mint a villamosnál, ez is ilyen GPS alapú rendszer, vagy ez csak a menetrend alapján írja ki, hogy milyen busznak kellene éppen megérkeznie?

DKV: Ugyanolyan rendszerű, GPS alapú.

Akik olvasták korábbi posztjainkat a témában, azok tudják, hogy ez nem igaz. Legalábbis a tények erre utalnak. Ha ugyanis a Doberdó utcai végállomás megállójából 10:42-kor elindul a 15-ös járat, de a kijelzőn az látszik, hogy 3 perc múlva, 10:45-kor fog indulni (ahogy a menetrendben írják), akkor az a rendszer nem helymeghatározás alapú. Rengeteg hasonló eset történik nap mint nap a többi megállóban is.

Utas: Egyébként már többször tapasztalható volt, hogy már elment a járat, amikor még ki volt írva az időpont. Nem ártana rajta egy kicsit finomítani szerintem. Biztosan alapjaiban nem rossz ez, de egy kis odafigyeléssel karban kellene ezeket tartani.

Ha feltesszük, hogy a tájékoztató rendszer jól működik (jól van kalibrálva), akkor ellenpéldá(ka)t találtunk, így direkt bizonyítással kijelenthetjük, hogy Ilyés Zsolt hazudik. A hazugság alapvetően kétféle lehet: szándékos vagy tudatlanságból fakadó.

MR6: Ezeknek az oszlopoknak mi volt a baja, miért nem működtek az utóbbi időben?

DKV: Szoftveres probléma volt. Az Intertanker Zrt. folyamatosan frissíti ezeket a szoftvereket, és a végleges szoftvert a véleményem szerint ez év végén üzembe fogják állítani.

Műsorvezető: (...) Egy-két megjegyzésem talán nekem, műsorvezetőként is lehet a témához. (...) A másik, hogy ezek a buszmegállós táblák, tehát ami a Kossuth utcán is van - a színháznál - vagy az orvosi egyetemnél, ezek legjobb tudomásom szerint valójában nem a buszok tényleges érkezési idejét jelzik ki, hanem azt, ami a menetrendben van megadva.

Köszönjük az MR6 rádió munkatársainak, hogy foglalkoznak a témával!

5 komment

Címkék: média vélemény közlekedés debrecen dkv intertanker


A bejegyzés trackback címe:

https://dkvfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr952270630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.09.04. 13:35:08

Sajnos ez is falra hányt borsó,mint már annyiszor...
Ez a 'szoftveres probléma volt' süket duma két dolgot bizonyít,a nyilatkozó dilettantizmusát, és azt,hogy a DKV magasról tesz az utasokra,legalábbis ami az utastájékoztatást illeti.
Egy év nem volt elég a programok rendbetételére? Ez már nem egyszerű hozzá nem értés,ez már bűnözés.

Zotya 2010.09.04. 16:04:30

Az, hogy menetrend szerint mikor kell érkeznie a járatoknak nem nagy dolog lekérdezni az adatbázisból:
menetrend.derke.hu/?stopgroup=10008

Az hogy egyes utastájékoztató oszlopok miért működnek, a többi meg miért nem, az azért van, mert mindegyikbe külön töltik fel az adatbázist! Amelyikbe még nem töltötték fel, azt kikapcsolják és kéri, hogy figyeljük a menetrendet. Ebből ugye az is következik, hogy az oszlopoknak nincs kapcsolata külvilággal, a központi adatbázissal tehát nem is tudják mutatni a járművek várható érkezési idejét sem.

Hogy a tényleges érkezési időt mutassák ismerni kell a megállók közötti menetidőt és a jármű pontos helyzetét. Mindkettővel baj van. Bizonyos járművek (kb. fele) nem látszódnak a forgalomiránytó központban. Nagyon gyakori kérdés rádión a diszpécsertől, hogy "049-es hol vagy?"

Mivel a menetidők napszaktól, naptípustól függően eltérőek lehetnek, ezért rendelkezni kellene egy tapasztalati adatbázissal, hogy az adott időszakban hogyan alakulnak a megállók közötti menetidők. Az előbbi hiányosság miatt ilyennel sajnos még nem rendelkeznek, pedig egy év bőven elegendő lett volna ennyi adat begyűjtéséhez.

Zsigmi · http://dkvfigyelo.hu 2010.09.04. 17:14:29

@Zotya: Szívemből szóltál, a posztban nem akartam ennyire belemenni a részletekbe. Úgy tudom, a buszok és a központ között GPRS alapú a kommunikáció (tehát mobilhálózatra csatlakozik, másképp nem is nagyon lehetne olcsón kivitelezni). Mi okozhatja, hogy - ahogy írod - "a járművek fele nem látszik"?

Statisztikusan egyébként akkor is ki lehetne számolni egy jármű közelítőleges helyzetét, ha egy-egy megálló idejére kimarad a kommunikáció ("eltűnik a térképről"). Még mindig pontosabb lenne az eredmény mint az elméleti menetrend.

Kamerák és hangos utastájékoztatók is vannak az oszlopokon, így kizárt, hogy ne legyenek összekötve a központtal (lásd: dkvfigyelo.blog.hu/2010/03/30/breking_radioado_vevo_a_tajekoztato_oszlopokon). Azért, hogy az adatkapcsolat nem működik, nem a technológiát kell okolni, hanem a fejlesztőket, üzemeltetőket. És valóban, eddig legalább egy évük volt az éles tesztre és legalább fél év a tervezésre, szoftverfejlesztésre (a Volán-éra utolsó hónapjaiban).

panjabi 2010.09.04. 22:10:59

Egy fos az egész rendszer! Felvették rá a sok pénzt és összehányták csak az egészet! Jó üzletet csináltak ezzel is, mint az "új" buszokkal! Milyen érdekes, hogy Bécsben vagy bármely nyugat-európai városban precízen és kifogástalanul működik az utastájékoztató rendszer (is)! Egy nagy nulla itt Debrecenben ez az egész!

ÉBRESZTŐ!!!

polische 2010.10.08. 11:42:41

Tudtommal Összesen 200 millcsibe
volt az utastájékoztató rendszer.
Az intertanker előtte sose csinált ilyet.(de nyert). A dkv a rendszert úgy vette át és fizette ki hogy az soha nem műjödött.Jellemző a dilettantizmusukra hogy plazma TV-t
raktak ki a napra kültéri kijelzőnek.Itt
nem volt hajszárító a hűtésnek mint a BKV-nál, de a korrupció ugyanaz.
Ipari monitornak egy sima kínai lcd monitor volt kitéve ár 250e Ft-ért.
Az alválalkozó HC lineár aki az információs rendszert szállította 80 millióért (120 mFt hova lett?) sohase működött a rendszere.
De ezt átvették és kifizették mondván " majd megcsináljátok".
Sőtt mivel ilyen jól és megbízhatóan dolgoztak a busztendert is ők kapták meg.( A DKV a buszvásárlásra a városi vagyonnal az INtertanker kezese)Megbízhatóan osztanak visszafele ugye. Ez biztos megérne egy rendőrségi feljelentést.Ki, hogyan miből, és kik zz intertanker tulajdonosai, ki promotálja a céget.
Egyébiránt ez nem csak Debreceni specialitás.
Egyszerű EU pénz lenyúlásról van szó.Ezt az üzleti modelt a HC lineár még 3 városba előadta, a ZS-t leszedték, de az információs rendszer ott se működik.
Szerintem fog még az Intertanker a
DKV nek beszállítani és csak ez biztos!
süti beállítások módosítása