Január óta foglalkoztatott a dolog, mikor lesz már valami a tavaly év végén beharangozott valamelyik riport végére egy laza félmondatban odalökött DKV-féle újításokból. Eddig jól titkolták az átalakítások mibenlétét, de tegnap vajúdtak a hegyek, a vállalat honlapján 24 oldalas PDF-ben kapunk jót-rosszat. Először a copy-paste újságírás koronázatlan királya, a Hajdú Online kapcsolódó cikkéből idézünk (a helyesen írt szavakat zölddel jelöltük):
A fenti kép a március 29. délelőtti állapotot mutatja. Délután - miután a debreceni Twitter közösség fele szétröhögte magát rajtuk - az Inform Média jómunkásembere kijavította a cikket, a hozzászólásokat pedig letiltották. A frissítés időpontja viszont március 28. 17.40, a visszadátumozás tehát kicsiben is működik.
Most, hogy a jó hangulat már megvan, nézzük, mire számíthatunk április elsejétől, péntektől a debreceni közösségi közlekedésben!
Fontos, hogy a változások egyelőre csak a villamost, a trolikat és a 24, 25, 25Y, 31, 32 buszokat érintik!
Aki több napszakban utazik, tapasztalhatta, hogy a járatok menetideje bizony tág határok között mozog. (A néhai 28-as vonalán a busz egy szép nyári hétvégén, kora reggel 15 perc alatt tette meg a névlegesen 25 perces távot, egy téli hétfő reggelen ugyanez 40 perc alatt sikerült.) Ezt próbálja meg most kompenzálni a DKV úgy, hogy kétféle menetidőt adnak meg, megpróbálva ezáltal kiszámíthatóbbá tenni a közlekedést:
- - "Menetidő 1": hétköznap 6-20 óra között, szombaton 8-14 óra között és vasárnap 14-20 óra között
- - "Menetidő 2": minden egyéb időben
Az ötlet jó, a "Menetidő 1" tekinthető csúcsidőnek, a "Menetidő 2" pedig csúcsidőn kívülnek - akár ezeket az elnevezéseket is választhatták volna (talán majd a következő verzióban).
A megállók tábláin ezután nem a végállomásra, hanem az adott megállóra vonatkozó indulási időket tüntetik fel. A megoldás csak akkor lehet sikeres, ha ezt be is tartják: ha korán ér a busz a megállóba, meg kell várnia a menetrendben szereplő indulási időt: nincs annál kellemetlenebb, mint amikor a kiszemelt járat az orrunk előtt megy el. Ez a változás eltérő hozzáállást kíván a járművezetőktől. Néha utazom a BKV-val is, és azt vettem észre, hogy az ottaniak többsége nem csenget ész nélkül rögtön az ajtónyitás után. A csengetés célja nem az utasok sürgetése kellene, hogy legyen, hanem a felszállás után történő figyelmeztetés az ajtók záródására. (Megfelelően megállapított menetidők esetén nincs szükség sürgetésre.)
A menetidők és a táblázatok átszerkesztésének egyik titkolt oka lehet, hogy a DKV Zrt. továbbra sem tekinti céljának a helymeghatározáson alapuló kijelzés megvalósítását. Ahogy már többször említettük, az elektronikus oszlopok nem a tényleges, hanem a menetrendből számított érkezési időket jelzik ki. Az új típusú táblázat még inkább megkérdőjelezi ezeknek a digitális kijelzőknek a létjogosultságát, hiszen április 1-től már tényleg semmivel sem fognak több információt mutatni, mint a kihelyezett táblák - na jó, a pontos időt leszámítva.
A DKV próbaképpen indított már néhány éjszakai járatot (ha jól emlékszem, augusztus 20. és szilveszter éjjelén). Debrecen tömegközlekedéséből joggal hiányolták sokan ezeket a járatokat, íme az első fecskék illetve tuják: minden szombat éjjel 23.40-kor és 00.20-kor a Nagyállomásról egy-egy villamos indul menetrend szerint. Ez a két járat több, mint a semmi, de a valamitől még elég messze áll...
Társaságunk április 1-jétől a trolibusz felsővezeték-hálózat éjszakai karbantartási munkálatait átszervezi, hétvégéken nappal végzi, ezért szombaton és vasárnap trolibuszok helyett autóbuszok közlekednek majd. Az autóbuszok a trolibuszvonalakon használt számozással, jelöléssel megegyezően, a megszokott útvonalakon járnak.
Elkeserítő hír még elkeserítőbb indoklással: lehet bármilyen motor a buszokban, a tisztán árammal működő trolik környezetbarátabbak a város levegőjére nézve. Ezeket a trolikat pedig hétvégére nyugdíjazza a DKV. A bennem felmerült kérdések:
- Vajon mik azok a karbantartási feladatok, amelyek miatt minden hétvégén egész napra le kell állítani a teljes troliforgalmat?
- Eddig is tudtuk, hogy kevés busza van a cégnek. Ha a kevésből elveszünk néhányat "trolinak", még kevesebb marad. Ebből következik, hogy a hétvégi autóbuszjáratokat ritkítani kell. Már a jelenlegi (hétvégi) tömegközlekedés is egy vicc, hová ritkítják még?
Sajnos a vállalat még mindig félreértelmezi az ok-okozati összefüggést az utasszám és a járatszámok között. Állítólag a változásokat a tavaly novemberi utasszámlálás adatait felhasználva dolgozták ki. Vasárnaponként a jelenleginél is ritkábban fognak indulni a járatok, ugyanis ezeken a napokon az eddigi ünnepi menetrend lép érvénybe. Meggyőződésem, hogy ezek a módosítások tovább csökkentik majd az utazási kedvet a DKV Zrt. járatain újabb járatszámcsökkentést indukálva, amellyel az ördögi végtelen ciklus kör bezárul. A DERKE kritikájában megfogalmazza: a járatritkítás olyan méreteket ölt, hogy néha gyorsabb a gyaloglás, mint a várakozás a járatra. Továbbra is azt gondolom, a helyzetet nem lehet járatcsökkenéssel megoldani; a fizető utasok számának növeléséhez a számukra megfelelő infrastruktúra és menetrend kialakítása szükséges - hiszen mindenki joggal várja el, hogy a pénzéért neki megfelelő szolgáltatást kapjon. Megjegyzendő, hogy ha valaha is lesz jól működő közösségi közlekedés Debrecenben, eredményt (bevételt) csak hosszútávon remélhet a vezetőség; az elüldözött utazókat ugyanis nagyon nehéz kényelmes autójukból, kerékpárjukról visszacsábítani a tömegközlekedési eszközökre.
A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) már évekkel ezelőtt felkereste a Hajdú Volánt egy, az egyetemi campusokat összekötő vonal terveivel. Mostanáig azonban be kellett érnünk a 3E jelű trolival, amely alkalmatlannak bizonyult az egyetemisták igényeinek kielégítésére. 2011. április 1-től ez a vonal megszűnik, helyette 51-es számmal új autóbuszjáratok közlekednek. Az útvonal: Doberdó utca, Agrártudományi Centrum, Bolyai utca, Debreceni Egyetem, Klinikák, Campus (Kassai út), Klinikák, Dóczy József utca (DE), Békessy Béla utca (ATC), Doberdó utca. A becsült menetidők is korrektek: a Böszörményi úti campusról 9 perc alatt el lehet jutni a Kassai útra. Egyetemi hallgatóként elöljáróban a következőket tudom mondani:
- - Sajnos kimaradt az útvonalból a Műszaki Kar. Mindenképpen célszerű lenne egy megálló a környéken - ha nem is az Ótemető utcán, de az Árpád téren.
- - Az Atommagkutató Intézetet (Bem tér) szintén nem érinti az útvonal. Hallgatótársaimmal a legnagyobb logisztikai gondunk az ATOMKI-ból a Műszaki Karra eljutás volt; valószínűleg az Informatikai Kar Kassai útra való költöztetése után is lesznek hallgatók, akiket ez a probléma érinteni fog. A Nagy Lajos király téri buszmegállóktól jól megközelíthető az Atommagkutató Intézet.
- - A járatokat óránként kellene indítani.
Az útvonal bővítésére - laikusként - az alábbi módosításokat javaslom (képek nagyban: teljes útvonal, Thomas Mann utca, Árpád tér):
A Doberdó utca felől az Árpád tér felé:
- - Az Agrártudományi Centrum (Böszörményi út) után: Bolyai utca, Thomas Mann utca, Gyöngyösi utca, Nagy Lajos Király tér (megálló), Egyetem sugárút, Debreceni Egyetem (Egyetem tér)...
- - A Campus (Kassai út) után: Árpád tér (megálló), forduló (Homok utca, Árpád tér, Nyíl utca), Árpád tér (megálló), Campus (Kassai út, megálló), Baksay Sándor utca...
Az Árpád tér felől a Doberdó utca felé:
- - A Klinikák után: Debreceni Egyetem (Egyetem tér, villamosmegálló), Egyetem sugárút, Nagy Lajos Király tér (megálló), Thomas Mann utca, Bolyai utca, Agrártudományi Centrum (Böszörményi út, megálló), Doberdó utca
A fenti változtatások összesen 9 perc menetidő-növekedést jelentenek, elérhetővé teszik mind az ATOMKI-t, mind a Műszaki Kart. A térkép nyilvános, megtekinthető ezen az oldalon.
Bízom benne, hogy a DKV vezetősége konstruktívnak értékeli a fenti kritikákat, és figyelembe veszi a javaslatokat a debreceni tömegközlekedés fejlesztésének következő szakaszaiban.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Andris_DFSE 2011.03.31. 20:04:37
Az éjszakai közlekedést ezzel közel sem oldották meg. Továbbra is nevetség kategória, hogy aki utolsó vonattal érkezik Debrecenbe fél 12-kor, nem tud tömegközlekedéssel sehova se eljutni! Illetve, ha jól tudom, a mostani variálásoknak köszönhetően a 31-32-es buszcsaláddal az első vonat sem lesz elérhető...
Rendes, kiszámítható éjszaki közlekedéstől pedig nagyon távol állunk, pedig nálunk kisebb helyen is megvannak egymás mellett a taxisok és közlekedési társaságok. A sokat szidott BKV-nál pedig maximális kapacitáson mennek az éjszakai buszok....