DKV figyelő

Írjatok akármilyen DKV-val kapcsolatos észrevételt, panaszt a dkvfigyelo@gmail.com címre. Ha szeretnétek egy járattal kapcsolatban szavazást indítani pl. a 36-os járat újra a Dobozi lakótelepig közlekedjen, írjatok fent megadott címre.

Friss topikok

2010.05.22. 09:00 Zsigmi

Adalékok az elsőajtós rendszer anarchista teszteléséhez

Azt hittem, Gábor levelének fejleményeinél durvább sztori egy ideig nem lesz, de lett, hiszen Magyarországon vagyunk. Érettségi-esszé hosszúságú levelet kaptunk T.-től a fenti tárggyal, vagy inkább novellát, és reménykedünk, hogy - mint megannyi szépirodalmi műnek - a fele sem igaz. A fagyi tehát visszanyalt és tény, hogy ezt a történetet bármelyik stand-up művész előadhatná, garantált sikere lenne.

T. nem volt szívbajos, amikor a lenti "csínyeket" elkövette, mi sem vagyunk restek közölni őket. Ennek ellenére kérünk mindenkit az írott és íratlan szabályok betartására! A tömegközlekedés használata nem kötelező, viszont az igénybevétellel automatikusan elfogadod a szabályzatot. (A szöveg tördelését az olvashatóság érdekében megváltoztattuk, néhány mondatot kiemeltünk, a nem szalonképes kifejezéseket pedig csillagoztuk.)

Gyanítom, nem egy villamosvezető (különösen a családban csak b*********inek nevezett utasgyűlölő kiskekec) gyomra remeg meg most, hogy feltárom a DKV-alkalmazottak ellen elkövetett merényleteim hátterét, hogy s mint folytattam rajtuk szisztematikus kísérletet cserébe az elsőajtós felszállás bevezetéséért.

 

Több mint tíz éve is van annak, hogy Debrecenben mind a helyi Volán, mind a DKV kitalálta, hogy a bliccelések visszaszorítására hivatkozva egyfajta engedelmességi kísérletnek veti alá a város busszal, villamossal közlekedő népességét. A dolog zsigerből idegesített, és vártam, hogy mint akkoriban Szegeden, Debrecenben is fellázad a nép, és délre visszavonják az egészet. De nem! Debrecen beadta a derekát, és lelkes nyugdíjasok önkéntes ellenőrként ugattak a bérletüket fel nem mutatóknak a sofőrök helyett, akiknek normálisabbjai maguk se tudták, mit kezdjenek ezzel az abnormális helyzettel.

 

Az első napokban magam se tudtam, miért irritál oly hihetetlen mértékben az elsőajtós felszállás. Hogy csak a megszokottól való eltérés zavar-e, vagy az az apróság, hogy kényelmemet és pitiáner szabadságomat (magam választom meg melyik ajtón szállok föl és le, nem kell várnom sorban állva egy ajtónál stb.) érzem megzavarva. De aztán a felszálló emberek viselkedését elemezve hamar kiderült, hogy ennél mélyebbek az okok: van egy értelmetlen rendelkezés (merthogy az elsőajtózás semmiben nem tudja megakadályozni a bliccelést, sőt esetemben épp kiváltotta azt – de erről később), ellenben birkaként terelgeti az embereket, akik azért nem tesznek ellene semmit, mert tényleg birkák, sőt szeretnek azok lenni. Én viszont ki nem állhattam a parancsuralmat, hogy valamit ne azért tegyek meg, mert értelme van, hanem azért, mert ezt rendelték el. (...)

A folytatáshoz lapozz!

Nem akartam egy városi szintű Milgram-kísérlet alanya lenni, de a DKV jóvoltából akaratlanul is az lettem. És ha már az lettem, a lázadók, a parancsmegtagadók, a kisebbség oldalára álltam. Természetesen nem azért, mert nem volt jegyem. A bérletet minden hónapban megvettem, hiszen rendszeresen villamossal jártam. De nem szálltam fel az első ajtón (csak ha épp abból az irányból érkeztem a megállóba), ellenben a tiltás ellenére leszálltam az első ajtón, ha épp az volt közelebb vagy úri kedvem úgy hozta. És természetesen soha nem mutattam föl a bérletemet a vezetőnek.

 

Szent meggyőződésem volt ugyanis, hogy a DKV a birkává alakítás mellett további többszörös jogsértést is elkövet az elsőajtózással és az ezt kísérő kiegészítő rendelkezésekkel, például a járművezetőknek ellenőrként való alkalmazásával. Hogy munkaügyileg mennyiben problémás, hogy a sofőr az utasokkal harcoljon, azzal nem foglalkoztam (bár tény, hogy nem növeli a közlekedésbiztonságot, ha a vezetésen kívül egyéb zavaró tényezőkkel is megterhelik), ellenben úgy döntöttem, hogy az én névvel, lakcímmel ellátott fényképes igazolványomat (= bérlet) csak olyan személy tekintheti meg, aki hasonló módon névvel, lakcímmel ellátott fényképes igazolványt (= ellenőrigazolvány) mutat fel, azaz azonosítani tudom. A busz- és villamossofőrök többsége nem rendelkezett ilyennel, tehát értelmezésemben nem voltak jogosultak megnézni a bérletemet. Nem is nézhették meg. Bár volt olyan, aki kiszólt a vezető fülkéből, miután a közelében lévő ülésre telepedtem le, hogy „jegyet, bérletet”, és miután én meg ellenőrigazolványt kértem, elővette, és hozzám ballagva felmutatta. Őneki én is megmutattam az érvényes bérletemet. (Két nappal később ugyanezzel a vezetővel utaztam, amikor pont ugyanez a szitu játszódott le: tőle pár ülésnyire leültem, kérte a bérletet, én kértem az ellenőrigazolványt, mire ő közölte: – De hát két napja már megmutattam. Mire én: – De hát két napja már én is megmutattam. Ennyiben maradtunk, a villamos meg ment tovább.)

 

Egyébként az elsőajtós szigorítás következtében én is szigorúbb lettem az ellenőrökkel. A piros karszalag immár semmit se ért, csak a többnyire zsebben hordott kitűző és a fényképes igazolvány felmutatása bírhatott rá, hogy megmozduljak. Igaz, még ekkor is előfordult egyszer egy buszon, hogy nyúltam az ellenőr igazolványáért, hogy kézbevétellel ellenőrizzem, mire közölte, hogy ő csak mutatja. Mire én is közöltem, hogy jó, akkor én is csak mutatom a jegyemet. Némi hápogás után ennyiben maradtunk, a jegy pedig nem lett betépve.

 

Visszakanyarodva a DKV (általam meglévőnek vélt) jogsértéseire: a korabeli Naplóban is megjelent egy olvasói levél, hogy azzal, hogy a vezető nem nyitja ki a hátsó ajtókat a leszálláshoz addig, amíg az első ajtón a felszállás a végéhez nem közeledik, lényegében a személyi szabadság korlátozása történik meg, aminek tényét nem, csak súlyosságát befolyásolja, hogy mennyi ideig áll fent. A magam részéről hatékonyan dolgoztam e jogsértés ellen: a régi típusú villamosokon az ajtót különösebb erőlködés nélkül akkor is ki lehet nyitni, ha a vezető ezt nem teszi meg. Én bizony kinyitottam saját kezűleg, és leszálltam, sőt megtartottam az ajtót az utánam következőknek is. Még az sem átallottam, hogyha a vezető nem nyitott időben felszálláskor, hogy magam nyitottam ki az ajtót, és szálltam fel. Az új barbivillamosok esetében pedig, amelyeket kinyitni károsodás nélkül nem tudtam volna, csak egyszerűen vártam az általam kiválasztott ajtónál a megállóban, előbb-utóbb úgyis kinyitotta még a legmakacsabb vezető is, hisz a leszállni akarókat csak le kellett engednie.

 

Kitartó lázadásom és a sofőrökkel folytatott épületes beszélgetéseim eredménye az lett, hogy ha engem megláttak a megállóban, ott kinyitottak minden ajtót még akkor is, ha a további megállókban ezt egyébként nem tették meg. Volt ugyan egy-két idegesebb sofőr, aki hátra jött replikázni, ha a magam felnyitotta ajtón szálltam föl vagy le, de ezekkel udvarias mosoly közepette közöltem, hogy biztos hibás az ajtó, mert nem nyílt ki...

 

Egyedül a b*********inek becézett k********y próbálkozott meg hatékonyabbnak vélt módszerrel egy alkalommal (ő egyébként archetípusa volt a nyugdíjasok és a kisiskolások nagyon bátor és következetes megszívatóinak és az orr előtt ajtóbecsukás reflexbajnokainak), de neki se jött össze a velem való kicseszés. Egy alkalommal este 10 körül szálltam fel az egyetemi megállóban, természetesen a hátsó ajtón, amit természetesen magamnak nyitottam ki. Még kényelmesen le se telepedtem, amikor a hangosbemondóban nekiállt követelni, hogy az az utas, aki hátul szállt föl, menjen előre, és mutassa be a bérletét. Én meg hangosbemondó híján előre üvöltöttem, hogy jöjjön hátra, ha baja van, de ha a bérletemre kíváncsi, hozza az ellenőrigazolványát is, mert valami idegen, villamoson bóklászó civilnek nem mutatok semmit. Miután ilyen szépen elbeszélgettünk, közölte, hogy addig nem indul el, míg nem megyek előre a bérlettel. Mondtam, hogy én ráérek. Az utasok se lázadoztak, hát vártunk. És állt a villamos a megállóban vagy 10-15 percet. Roppant kíváncsi voltam, mi lesz, ha jön a következő szerelvény, de erre nem került sor, mert már épp feltűnt a kanyarban a klinikák felől a következő villamos, mikor egy újabb hangosbemondós felszólításra, hogy „aki hátul száll fel, menjen előre!”, felállt egy asszony, és előreordított, hogy mondja már meg a vezető, férfit akar vagy nőt. Ebben a minutumban indult a tuja...

 

A DKV Milgram-kísérletére effélék voltak a válaszaim, amelyek talán ma is folynának, ha bérlettel rendelkezőként reggelente még mindig két gyereket kellene óvodába-iskolába hurcolnom. De a gyerekek felnőttek, így hosszú évek óta nyugtuk van tőlem a DKV-soknak, mert biciklivel járok, és nincs az a tél, ami felkényszerítene a járműveikre.

 

Viszont van a kísérletnek egy másik fele is, annak bizonyítása, hogy az elsőajtós felszállás semmiben sem segíti a bliccelés elkerülését, tehát az az indok, amivel bevezették, teljes hülyeség.

 

Miután gyaníthatólag a villamosvezetői folklór csúcsaira sikerült felküzdenem magam a hétfejű sárkány meg sínnyüvő manó közvetlen szomszédságába, áttértem annak tesztelésére, hogyan lehet érvényes(ített) jegy és bérlet nélkül utazni buszon, villamoson. A villamos volt az egyszerűbb, mert nagy mennyiségű lejárt bérletszelvénnyel rendelkeztem, amelyek közül bármelyiket is helyeztem be a bérlettokba, óriási örömmel fogadták a sofőrök. Egy cseppet se zavarta őket, hogy októberben május virít a bérleten, a fő az volt, hogy az örök renitens végre lelkesen felmutatja a bérletét.

 

A buszoknál már egy kis kézügyességre is szükség volt, mert ott a lyukasztót a sofőrfülke oldalára szerelték, hogy testközelből láthassák, érvényesítem-e a jegyet. Nos, ezekben a helyzetekben nemes egyszerűséggel felmutattam a jegyet a sofőrnek, majd egy laza mozdulattal nem azt, hanem a szintén a kezemben tartott, jegy méretű papírdarabot, használt jegyet stb. dugtam be a lyukasztóba, és azon kattintottam, hogy a hallási inger is kielégítse az elvárásokat.

 

Mondanom sem kell, hosszú hónapok alatt egyszer sem buktam le, és nagyon jóleső érzés volt, hogy én legalább annyira szívatom a közlekedési vállalatokat, mint ők engem.

 

Összességében még annyit tehetek hozzá az ügyhöz, hogy mind barom, aki efféle elsőajtós rendelkezéseket hoz, és mind birka, aki ezt eltűri. Ha itt a Hortobágy mellett ez a két állatfaj megfér egy nyájban, akkor csak tessenek nyugodtan együtt bőgni-bégetni. Az emberféléknek viszont javaslom, hogy cserébe azért, hogy minden hónap elején megfinanszírozzák egy szolgáltató igénybevételét, várják el, hogy emberként tekintsenek rájuk, a kényelmüket szolgálják pontos, tiszta járatokkal, és lázadjanak fel az értelmetlen szabályok, a tapló sofőrök, a bunkó ellenőrök vagy épp egy városon élősködő cég agyatlan vezetői ellen, akik valószínűleg még soha életükben nem próbálták ki az elsőajtós felszállás gyönyöreit például szakadó esőben, két kisgyerekkel a hónuk alatt. 

8 komment

Címkék: közlekedés volán debrecen dkv levél ellenőr


A bejegyzés trackback címe:

https://dkvfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr982021840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csolt 2010.05.22. 09:31:06

Kedves T.!

Nincs mit hozzáfűznöm, igazi civil vagy! Minden elismerésem ezért a levélért, hogy rászántál ennyi időt!

"javaslom, hogy cserébe azért, hogy minden hónap elején megfinanszírozzák egy szolgáltató igénybevételét, várják el, hogy emberként tekintsenek rájuk, a kényelmüket szolgálják pontos, tiszta járatokkal, és lázadjanak fel az értelmetlen szabályok, a tapló sofőrök, a bunkó ellenőrök vagy épp egy városon élősködő cég agyatlan vezetői ellen, akik valószínűleg még soha életükben nem próbálták ki az elsőajtós felszállás gyönyöreit például szakadó esőben, két kisgyerekkel a hónuk alatt."

Teljes mellszélességben melletted állok és biztatok mindenkit arra, ha nem megfelelő szolgáltatást kap Európában (mert hazánk Európához akar felzárkózni és ha a politikusok, cégvezetők is ezt szajkózzák, akkor itt az ideje, hogy a civilek is ezt tegyék)!

Nem elég cselekdni a civileknek, hangosnak is kell lenniük!

Öröm volt ezt a levelet olvasni!

1 kolléga! 2010.07.07. 19:50:28

Íme találkoztunk a másik véglettel! Van jegye van bérlete, és azt hiszi, sőt úgy is cselekszik mint akinek mindent lehet! Ez szép, ez 2010 akinek van jegye van bérlete az önkényesen nyitogatja az ajtót azon értékeken ami nem az övé, ő elvileg csak arra használja, hogy elvigye á-bol b-be! Nem semmi mekkora hatalmat adott magának ez az illető!És Büszkén dicsekszik vele!!!JA BOCSÁNAT,NEKI LEHET MINDENT MERT VETT BÉRLETET!! Igaz mi a hírhedt HUNOK leszármazottjai vagyunk! Ez a szösszenet minősít minden olyan illetőt aki hasonlóképpen gondolkodik mint ez az ember! Van egy szabály, nem tetszik, akkor bíráljuk felül! Ez a baj, hogy az utazó közönség nagy része így gondolkozik(tisztelet a kivételnek)! Ismételten megállja a helyét az a mondatom, hogy az emberek többsége azt hiszi, hogy az utazás alanyi jogon jár és mindenki úgy táncoljon ahogyan ő fütyül, mert neki van jegye-bérlete! Ez a gondolatmenet tényleg megérte az első ajtózást! Ilyen nekiállással ne várja el senki, hogy jobb legyen ha ő nem partner! Jöhetünk itt azzal, hogy ez nem európai szintű szolgáltatás! Nem látom értelmét, és nem is biztos, hogy megérett-e már erre az itteni utazóközönség!

Sir Humphrey Appleby 2010.07.08. 10:49:40

Ne egy újabb önképzőköri Robin Hood vagy Sobri Jóska... Nézd meg má te nagyon kevés bites, hogy Londonban hogyan szállnak fel a buszra! Igen, talált: az első ajtón. Megmutatják szépen a travel cardot vagy hozzáérintik az oyster-t a terminálhoz és mindenki boldog. Az, hogy van itt is egy jó kezdeményezés de a sofőr nem érdekelt az utas meg mélymagyar kudarchoz vezet és marad bliccelés meg a veszteséges üzem.

Krujs 2010.07.08. 14:34:05

Kedves T.!

Gratulálok a bátorságodhoz. Sajnos kevés az ilyen öntudatos civil, én sem hiszem hogy vállalnám a kellemetlenségeket egy ilyen helyzetben.

Állítsuk meg a ......... 2010.07.08. 14:41:54

"egy újabb hangosbemondós felszólításra, hogy „aki hátul száll fel, menjen előre!”, felállt egy asszony, és előreordított, hogy mondja már meg a vezető, férfit akar vagy nőt. Ebben a minutumban indult a tuja..."

:)))))))

TyToo 2010.07.08. 15:42:26

Én eltűröm a DKV-nak, hogy elsőajtóznak. Tehát egy birka vagyok. Pedig csak azért teszek így mert tudom, hogy az egész azért van, hogy azokat, akik érvényes jegy és bérlet nélkül utaznak kiszűrhessék. A levélírót megkérdezném, hogy mit szólna hozzá, ha a moziba csak ő váltana belépőt, mindenki más nem. Nem érezné hülyén magát? Bár dicsekedve leírja, hogy folyamatosan bliccelt agy valószínűleg egy becsületkasszába nem dobna egy fillért sem... Szomorú.

axelalex 2010.11.20. 23:32:50

Jonapot
szerintem a cikk iroja egy hulye , mint elottem is irtak Londonban ez a rendszer tokeletesen mukodik , az emberek nem hoborognek , sot raszolnak a hatul felszallokra, ezt nem azert teszik mert ott ilyen mocskos szemetlada emberek vannak hanem azert mert tudjak hogy ezzel maguknak segitenek mert minel keveseben bliccelnek annal olcsobb lehet a sajat jegyuk , gondolom nyilvanvalo hogyha mindenki vesz jegyet akkor tobb a bevetel , es meg ellenor droidokra sem kell kolteni

az egy mas kerdes hogy ott talan nincsenek 10 millios vegkielegitesek mint a bkv-nal (vagy legalabb nem tudnak rola es nincs hoborges)

az elsoajtos felszallas szuksegszeru rossz , ha nem tudjak visszafogni a blicceloket akkor a dkv-nak lesz hianya az meg majd az allam hianya lesz gondolom , tehat az adodbol vonjak majd le , drasztikus esetben megszunik a tomegkozlekedes , aztan az emberek nezhetnek az esoben ket gyerekkel a honuk alatt hogy nem jon a busz , egyebkent ajanlom az ilyen esetekre hogy menj elore , oda ahol a busz elso ajtaja szokott nyilni , altalaban ott szokott lenni egy fedett buszmegallo nevezetu dolog

terensz szpenszer 2011.01.10. 19:57:22

@axelalex: drágám, a ködös Albionban valószínűleg keresnek annyit a sofőrök, hogy néha megköszönik ha a bérleted felmutatod nem csak keresztülnéznek rajtad. Az utasok meg valószínűleg nem a fizetésük 5-8 százalékát költik a havi bérletre és mégis kulturált körülmények között, pontosan, a menetrend szerint közlekedő autóbusszal utaznak egy 8 milliós világvárosban.
@fanatikus analitikus: a baj csak az, hogy a sofőrök ezt a rendszert kizárólag az utasok szopatására, büntetésére használják. Elvétve néznek a bérletre, szemkontaktus szinte sosincs, megköszönni talán csak akkor szokták, ha szúrósabban nézek rájuk. Ellenőrrel az elmúlt 2 évben jó, ha 2-3 alkalommak találkoztam.
süti beállítások módosítása