DKV figyelő

Írjatok akármilyen DKV-val kapcsolatos észrevételt, panaszt a dkvfigyelo@gmail.com címre. Ha szeretnétek egy járattal kapcsolatban szavazást indítani pl. a 36-os járat újra a Dobozi lakótelepig közlekedjen, írjatok fent megadott címre.

Friss topikok

2009.07.02. 12:10 Zsigmi

Lapszemle 2009. július 2.

A cím csalóka, mert nem csak a mai, hanem a napokban megjelent újságcikkekből válogatunk. Vagyis inkább a kommentekből, ha már a cikknek nincs mondanivalója (mint ennek).

Sokak negatívan állnak hozzá a havi bérletek egységesítéséhez, melynek eredményeképpen megszűnt a külön villamos-trolibusz illetve autóbusz bérlet, és maradt csak a kombinált. Ugyanakkor érdemes figyelembe venni, hogy pont ez a kombinált bérlet lett olcsóbb 500-900 forinttal az előző havihoz képest. a sokat emlegetett Budapesten, az ország vízfejében fővárosában a BKV szintén ezt a megoldást válaszotta, ott is csak kombinált bérlet kapható.

Nem ismerek olyan embert a környezetemben, aki eddig csak villamos-trolibusz bérletet vásárolt. Biztosan voltak ilyenek, úgyhogy őket kérdezem, hogyan jártak például bevásárolni? Ezekkel a járművekkel ugyanis csak a Tesco-Plaza-Fórum szentháromság közelíthető meg, a másik két nagy bevásárlóközpont nem. Ráadásul a Plazában a Match még drága is, bár ennek ellenére elég forgalmas. Ha a kérdésemre a válasz a vonaljegy, akkor visszakérdezek: havonta hányszor vásárol Ön a Corában vagy az Intersparban? Kis fejszámítással kiderül, hogy a kombinált bérlet már heti egy-két alkalom esetén megéri az árát, és akkor még nem ugrottunk el a Tócóskertbe vagy a Veres Péter utcára az ismerősökhöz. További elemezgetés hajtás után.

A másik érvet viszont elfogadom: a bérlet drága. A BKV 250-nél is több vonalat üzemeltet, a DKV pedig alig ötvenet. Ehhez képest a debreceni kombinált bérlet ára nem ötöde a pestinek, sőt! Egy fővárosi barátom (gazdaságinformatikus hallgató) szerint a bérlet árát főképp nem a fenntartott, hanem az egy-egy utas által ténylegesen igénybevett járatok alapján állapítják meg. Természetesen vannak fix költségek, amelyeket be kell építeni az árba. Tekintsünk el inkább a téma részletes elemzésétől, ez egy külön poszt témája lehetne. Miskolc tömegközlekedési térképén saccra 45 járatot számoltam, a kombinált bérlet ott 5700 Ft-ba kerül, más városokhoz viszonyítva tehát azt mondhatjuk, nem olyan rossz a debreceni helyzet.

Egy kommentelő zónákra osztaná a várost. Gondolom a 31-es, 32-es, 34-es, 36-os buszra pedig venne 5 zónás bérletet. Ehhez, azt hiszem, nincs mit hozzáfűzni.

Felmerült az 5, 15, 30 napos bérlet gondolata. Van napijegy, 3 napos jegy, heti, félhavi és havi bérlet - érdemes bonyolítani? A 15 naposnak még lenne értelme a félhavi helyett, az 5 és 30 naposnak aligha. A 30 naposat Budapesten azért vezették be, hogy csökkentsék a hó eleji tömeget a pénztáraknál. Debrecenben szerintem ez aránytalan többletköltséget eredményezne - vagy lenne sírás, hogy miért nem működnek a bérletpénztárak egész hónapban.

Következő ötlet az időalapú átszállójegy. Ez viszont jelentős drágulással járna. Kell ez annak debreceni népnek, amelyik fel van háborodva azon, hogy nincs összvonalas bérlet?

Tallódi Zanettnek is tetszik a szerkezet. Az üléseket kényelmesnek tartja, elégedett az új rendszerrel, de hozzáteszi: "Bár még meg kell szokni." A bérletárakkal nem ért egyet csupán, és azzal, hogy a legkisebb büntetés is 6000 forintot jelent, míg eddig 500 forintot kellett fizetni.

Nem tudom, hogy a HAON szerkesztői magukat vagy a riportalanyt akarták teljesen hülyének beállítani, de mindkettőt sikerült. A legkisebb bírság ugyanis a helyszíni, ami 3000 forint, az utólagos bérletbemutatás díja pedig 600 forint (forrás).

A téma megjelent az Index fogyasztóvédelmi blogján, a Tékozló Homáron is. A levélíró kifogásolja, hogy megszűnt a villamos-trolibusz bérlet, hiszen az neki jár. Nos igen, végülis a Nagyállomás, az egyetem, a közeli albérlet és a főbb kocsmák mind-mind elérhetők villamossal. Havonta eggyel kevesebb Lovarda.

Végül három priceless mondat. Az első kedvencünkről, a Hajdú Online-ról, kommentár nélkül:

"A fiatalabbak fantáziáját nagyon megragadta az új lyukasztógép."

A második a Debrecen, A Fidesz város lapja július 1-jei számának főoldaláról:

"Nem is könnyű eldönteni, hogy troli avagy busz suhant-e el éppen."

Valóban, hiszen manapság a buszoknak is van áramszedője meg elektromotorja.

A harmadik pedig Zilahi-Sebess Géza vezérigazgató tollából, a Hajdú Volán honlapjáról:

"Reményeink szerint sokan gondolnak vissza jó érzéssel azokra az emberi kapcsolatokra, amelyek az autóbuszvezetők és az utazók között kialakultak."

Különösen azok a felszálló utasok fognak jó érzéssel gondolni arra a sofőrre, aki őket az egyik 34-es járaton nemes egyszerűséggel lajhároknak nevezte, és titkon reménykednek, hogy őt talán nem vette át a DKV.

Kezembe akadt a Hajdú-Bihari Napló mai száma, 3. oldalán egy bicskanyitogató írással valami kezdő Ady-gimnazistától - gondolom én, mert ezt (tényfeltáró) újságírásnak nevezni nagyon csúnya tréfa. Az első mondatban egy idős hölgy sérelmezi, hogy aprók a betűk a Doberdó utcai megállónál kihelyezett menetrendben. A felháborodás jogos, a kedves hölgy csak azt felejti el, hogy ez a Volán-érában is így volt. Azaz hátrányára nem változott, bár előnyére sem. Azt csak halkan jegyzem meg, hogy a papír nem A4, hanem inkább A3 méretű.

Másik naiv utasunk egy "fiatal férfi", aki a megállóban tudta meg, hogy a 40-es buszjárat megszűnt. Feltételezem, neki nem jár újság, nem néz TV-t, nem hallgat rádiót, nincsenek barátai, az internetet még távolról sem ismeri, és egyébként is remeteként él valahol a Nagyerdő közepén. A 31-es és 32-es buszok meglepetésre már nem a hőközpont kocsma, hanem a bolt elől indulnak: ezt tényleg nem kommunikálták előre. Arra viszont számítani lehetett, hogy ha 2 járattal kevesebb indul abból a megállóból (28, 40 ugye kiesett), a másikból pedig sok, akkor megpróbálják kiegyensúlyozni a megállók terheltségét.

A cikkíró becsületére legyen mondva, hogy végül összeszedte magát, és - kicsit közhelyesen, de - kifejezte reményét, hogy az új buszok még jó ideig ilyen szépek és tiszták maradnak.

5 komment

Címkék: vélemény lapszemle közlekedés busz debrecen napló villamos troli haon


A bejegyzés trackback címe:

https://dkvfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr301221921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2009.07.02. 17:01:55

évek óta mondom, hogy a haon és az ott kommentelők nagy része károsak a környezetükre, és be kéne őket tiltani. komolyan, ennyi baromságot rég láttam egy helyen, mint ami ott előkerült.

aki meg azon van felháborodva, hogy megszűnt az összvonalas illetve a villamos-trolibusz bérletjegy, annak javaslom, hogy költözzön párszáz kilométerrel keletre, ott garantáltam talál néhány országot, ami még azon a szinten ragadt.

homokhat 2009.07.02. 18:25:53

A bérletbemutatásért 600pénz az nem sok.
Viszont kíváncsi lenék, hogy milyen elbírálás alapján vették át a sofőröket. Sok mindenkit átvettek az tuti, de milyen alapon szelektáltak ?

Darkoscsaj 2009.07.02. 21:42:47

Háth szerintem pedig ez az összevonás egyeseknek igenis megterhelő lehet (pl anya apa busszal megy dolgozni, 2-3 gyerek meg suliba annyira nem buli az a "kis emelés" főleg ha nem is tudják/nem célszerű kihasználni a kombinált bérlet előnyeit...). Ami azt illeti én még soha életemben nem ültem se trolin se villamoson, (max Pesten) feltehetőleg nem is fogok, egyszerűen nincs olyan hely, ahova ne tudnék egyszerűbben eljutni busszal.
Az meg hova járnak/tak vásárolni? A cora busz nem ingyenes? mellesleg a tesco elegendő a legtöbb ember számára és alapból nem látom át pl. a Spar mivel jobb. bár én mindkettőt utálom...
El kell mondjam hogy az egész dologról ma olvastam az újságban azelőtt pedig a hajduvolan.hu-n. ettől függetlenül -bár hírekről ált lemaradok (kötelező szabadidős tevékenységeim miatt), vannak barátaim és netezek is.. de hihetetlen módon nem az az első dolog amire kíváncsi vagyok hogy na mi van a buszokkal.
Még nem láttam az új jegylyukasztót de ez után mostmár érdekel, ha nem is használom majd, ugyanis bérletem van, amit szerencsémre nem én fizetek... még.
Emellett még egy dolog nagyon foglalkoztat: tudja valaki mi értelme van az 50-es busznak?! Valami szellemjárat? csak mert egy embert sem láttam még rajta... persze tudom nem jár olyan rég... de az a 6 perc/1km? egek...

Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2009.07.02. 22:29:01

És akkor most jöjjön a wall-of-text.

1. Igen, előfordul, hogy csak buszokat használt eddig valaki a közlekedéshez. Ez eddig volt. Lehet, hogy vannak, akiknek így többe kerül, ugyanakkor nem kevesen vannak, akiknek meg jóval olcsóbb. Most vitatkozhatnánk, hogy melyik réteg a nagyobb, kiknek a fontosabb a pénz, fölösleges. A DKV irányítja az összes különböző tömegközlekedési eszközt, feleslege innentől neki kötöttpályára és autóbuszra osztania.

2. A bevásárlás csak egy példa volt, van sok más is. Az egyetemek például eléggé körülményesen közelíthetők meg busszal, míg villamos-troli kombóval az agráron kívül bármi. Meglátjátok, most hogy "használhatjátok" is a kötöttpályás közlekedést, gyakrabban fogjátok használni is. Másrészt abban van a jövő, ha ebben a városban még 2 évig ilyen közlekedésszervezésre lehet számítani, mint amit az elmúlt évtizedben tapasztaltunk, akkor hamarosan élhetetlenebb lesz járművel, mint Budapest. Buszsávjaink nincsenek, marad a dugó, de fogják szeretni a gázolajszagot a mellette elhaladók. Mert igen, ezek az új Volvok se lesznek ilyenek sokáig (sajnos).

3. Egyéb szabadidős tevékenységek mellett azért szerintem aki napi szinten közlekedik, minimum egy héttel előtte utánanézett, hogy mégis mi változik azokon a járatokon, amiket igénybe vesz. Engem is hiába kérdeznének arról, hogy az ondódi busz számozása hogy változott, de például a 40-es busz megszűnéséről már jó előre tudtam. Hogy miért? Mert gondolkoztam előre, tudtam azt, hogy BOTRÁNYOS a Hajdú Volán buszszámozása (F, A, Y, stb) és a járatainak az összefésülése, ebből pedig rájöttem, hogy ha a DKV-nek van egy kis esze, nem keveset változtatni fog. Minimum annyit, hogy 1-3-ig egyetlen busz se lesz, mert az a villamosé és a troliké. Mondjuk azt tegyük hozzá, hogy iszonyatosan kevés még mindig ez a változtatás, mert logika még mindig alig van benne, csak hát ennél drasztikusabb újraszámozásnál szerintem simán meglincselték volna a nyugdíjasok a fél Konzorciumot. Hát hol normális az, ahol a 19-es busz a Csapókertbe, a 18-as pedig a Széna térre megy?

4. Lyukasztó: nem azzal van a baj, hogy hogyan néz ki, hanem hogy ezt meg kell jegyezni, hogy a fiatalok mire asszociálnak. Mondjuk ezzel az erővel bármire rá lehetne fogni, hogy p.na, amin van egy lyuk, de hát a kólásüvegről írt cikkekben a poénkodás vagy nem fordul elő, vagy magasabb színvonalon történik, mint amit az InformMedia nyújt.

5. Az 50-es busz valami szponzorált járat lesz szerintem, nem feltétlenül a neve miatt, hanem mert lényegében ők használják egyedül. Valószínűleg az IT Services komolyabb munkaerőfelvételre készülhet, különben nyilván nem érné meg nekik. Aztán majd kiderül.

ShiniKami 2009.07.03. 07:16:10

"Reményeink szerint sokan gondolnak vissza jó érzéssel azokra az emberi kapcsolatokra, amelyek az autóbuszvezetők és az utazók között kialakultak."

Na ez LOL... :D
Valóban még emlékszem iskolás éveim legszebb élményeit köszönhetem a buszsofőröknek, mikor menetrend szerinti indulás előtt 5 percel rohanok a megállóba mert a busz motorja már jár, erre mire odaérek bezárja az orrom előtt az ajtót és szép komótosan elindul. Igen ezeket a kedves söfőröket örökre megőrzi emlékezetem!
A bérlet összevonásról csak annyit hogy nekem sokáig volt összvonalas bérletem (éppen az alacsonyabb ár miatt) De szinte egy hónap nem telt el úgy hogy ne kellett volna trolival vagy villamossal utazni. Jó esetben volt nálam pénz jegyre, de többnyire potya, aztán egész úton adrenalin hogy "jaj csak nehogy felszálljon egy ellenőr". Egy két bukta után már hagytam a fenébe inkább megvettem a kombináltat. Szóval szerintem nem hülyeség hogy nincs külön busz bérlet. Aki DKV-val közlekedik a városban annak sokszor praktikusabb a villamos még ha esetleg meg lehet oldani busszal is.
süti beállítások módosítása