Tegnaptól, azaz 2009. július 1-től a Hajdú Volán Zrt. után a DKV Zrt. és az INTER TAN-KER Zrt. által létrehozott Cívisbusz Konzorcium üzemelteti a debreceni helyi autóbuszközlekedést. Ezzel egyidejűleg élesben is elindítottuk a DKV-figyelő blogot, nem titkoltan a BKV-figyelő és a MÁV-figyelő mintájára. Célunk, hogy összegyűjtsük az új debreceni tömegközlekedéssel kapcsolatos eseményeket, tapasztalatokat, véleményeket és javaslatokat. Ebben a Ti segítségetekre is számítunk, Kedves Olvasók! Leveleiteket a dkvfigyelo@gmail.com címre várjuk. A leveleket minden esetben eredeti helyesírásukkal, szöveghűen, de indokolt esetben a nevek, arcok kitakarásával közöljük. Hamarosan felvesszük a kapcsolatot a DKV-val, hiszen szeretnénk, ha a blogon felmerülő problémákra a cég érdemben reagálna. Egy későbbi posztban összefoglalom, mit tapasztaltam a tegnapi és a mai napon a városban, előtte viszont egy kis emlék a Volánról hajtás után...
Gimnazistaként és egyemistaként az utóbbi pár évben napi szinten utaztam, utazom a debreceni buszokkal - tapasztalatok egy-egy mondatban ezekről a járatokról, amelyek talán megfelelően bemutatják a Hajdú Volán utolsó éveit egy utas szemszögéből - Volán-fanok ne olvassanak tovább.
28: Indulás véletlenszerűen, vagy mégsem - inkább pontosan két járat között félidőben egy. A Doberdó utca felőli 2. megállónál szálltam fel, és a Dobozi lakótelepen le. Elméletben a 7:04-essel lazán beértem volna időre a suliba, a 7:12-es már necces, a 7:20-as reménytelen. A gyakorlatban viszont a 7:04-es kimaradt, a 7:12-es késett, így általában lihegve sikerült beesni az ajtón első órára. Indultam volna hamarabb? Nem. Ha 7:45-re kell odaérnem, és 25 perc a menetidő, ne kelljen már a 6:56-ossal indulnom! Tehát a menetrend totális be nem tartása, zsúfolt és kimaradó járatok a város egyik legforgalmasabb vonalán.
34, 35, 36 stb.: Az indulási időket nem követtem, de a 28-asnál ismertetett okokból gyakran rákényszerültem, hogy ezekkel jussak el a Segner térig, onnan pedig tovább a 25-ös vagy a 25Y-os járattal. Jellemző rájuk, hogy párban járnak, az egyik általában nem áll meg a megállóban (ha nincs leszálló) még akkor sem, ha a másikon tömeg van. Az utolsó években a zöld-fehér Neoplan buszok számomra ismeretlen okból ezekre a vonalakra kerültek át a 28-as helyett, ami érthetetlen, ha figyelembe vesszük, hogy a 28-ason nagyobb szükség lett volna a légkondícionálóra a nagyobb zsúfoltság miatt.
10, 15, 24: Lusta egyetemista még 2 megállóért is buszra száll, akárcsak én. Legjobban az indulási idők be nem tartása miatt utáltam a Volánt, amely ezeken a járatokon mindennapos jelenség volt. Nem tudom, ki számolta ki a menetidőt, de a Doberdó utcára a 10-es busz rendre 4 perccel hamarabb ért be, ami vicces, mert az indulási helytől a Doberdó utcáig a menetideje hivatalosan szintén 4 perc. Túlzsúfolt, legalábbis a reggeli órákban biztosan. A 15-ös a gyakorlatban 2-5 perccel hamarabb indult a Doberdó utcáról, emiatt többnyire sikerült is lekésnem. (Ki indul el a 3 perce lévő megállóhoz 10 perccel a busz indulása előtt, ugyebár...) A 24-esnél ellenben a késői indulás jelentette a problémát. Érdemes tudni, hogy az egyetemen az órák egészkor kezdődnek, aki tehát 40-45 között ért a megállóba, jó eséllyel indulhatott gyalog, mert egészig egyáltalán nem indult busz a Doberdó utca felől az egyetem felé. Későn kelő egyetemisták tehát menjenek gyalog. (Tudom, tudom, sünt a posztolónak.)
31, 32: Ezek azok a járatok, amelyekhez értelmetlen indulási időt megadni a nappali órákban. Követési idő pont elég lenne, mert a menetrend a belvárosi dugókban forgalomban betarthatatlan. Szerencsére sűrűn járnak, de az utóbbi időben gyakran egyszerre indultak a Doberdó utcáról, ami már kevésbé szívderítő, pláne, ha az ember tűző napon, szakadó esőben vagy hóban várja. Ráadásul az ilyen "karaván" hátránya, hogy a hátul jövő busz szinte üres, ami pazarlás. Utóbbi jelenség egyébként a 28-asokkal is előfordult, útközben rendszeresen beérték egymást: 20 percig semmi, majd két egyforma járat egymás után, a hátsó üresen.
Ha a fentieket egy mondatban kellene összefoglalnom: a menetrend tájékoztató jellegű. Most pedig néhány szó a járművekről.
Ikarus: Régi, de legalább van nyitható ablaka, és a sofőrök tövig nyomják a gázt. Nem esik szét, csak úgy tűnik. Tiszta nosztalgia.
Neoplan: Nagydarab, lomha, elvileg légkondicionált, gyakorlatilag csak az első évben. Utána a sofőrök valahogy "elfelejtették", hogy van légkondi az utastérben (költségcsökkentés, világválság?). Nyitható ablak nincs, gázszag és por viszont töményen. A kezdeti jó benyomások után gyors csalódás.
Solaris: Új fiú a klubban szép fehér színnel, nagyobbacska ablakokkal, tágas utastérrel, nagy ajtókkal. Épp kezdtem megszeretni, csak ne rázkódna olyan idegesítően.
Most a DKV-é a lehetőség, hogy a fentiekre odafigyeljen, a felmerült problémákat megoldja, azaz bebizonyítsa, hogy mindenki kedvenc 10% Kósa Lajosa minden anyagi érdek nélkül, a városlakók érdekeit szem előtt tartva döntött a Volán úgymond seggberúgása mellett.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2009.07.02. 12:05:26
Amúgy jó poszt lett, várjuk a folytatást.
Zsigmi · http://dkvfigyelo.hu 2009.07.02. 12:19:12
Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2009.07.02. 12:21:08
Zsigmi · http://dkvfigyelo.hu 2009.07.02. 12:24:44
Zsigmi · http://dkvfigyelo.hu 2009.07.02. 12:25:28
ShiniKami 2009.07.02. 14:21:15
Kíváncsian várom a folytatást, csak így tovább!
Senderos 2009.07.02. 19:56:08