DKV figyelő

Írjatok akármilyen DKV-val kapcsolatos észrevételt, panaszt a dkvfigyelo@gmail.com címre. Ha szeretnétek egy járattal kapcsolatban szavazást indítani pl. a 36-os járat újra a Dobozi lakótelepig közlekedjen, írjatok fent megadott címre.

Friss topikok

2011.03.29. 21:30 Zsigmi

Változások április 1-jétől és javaslataink

Január óta foglalkoztatott a dolog, mikor lesz már valami a tavaly év végén beharangozott valamelyik riport végére egy laza félmondatban odalökött DKV-féle újításokból. Eddig jól titkolták az átalakítások mibenlétét, de tegnap vajúdtak a hegyek, a vállalat honlapján 24 oldalas PDF-ben kapunk jót-rosszat. Először a copy-paste újságírás koronázatlan királya, a Hajdú Online kapcsolódó cikkéből idézünk (a helyesen írt szavakat zölddel jelöltük):

A fenti kép a március 29. délelőtti állapotot mutatja. Délután - miután a debreceni Twitter közösség fele szétröhögte magát rajtuk - az Inform Média jómunkásembere kijavította a cikket, a hozzászólásokat pedig letiltották. A frissítés időpontja viszont március 28. 17.40, a visszadátumozás tehát kicsiben is működik.

Most, hogy a jó hangulat már megvan, nézzük, mire számíthatunk április elsejétől, péntektől a debreceni közösségi közlekedésben!

Fontos, hogy a változások egyelőre csak a villamost, a trolikat és a 24, 25, 25Y, 31, 32 buszokat érintik!

Aki több napszakban utazik, tapasztalhatta, hogy a járatok menetideje bizony tág határok között mozog. (A néhai 28-as vonalán a busz egy szép nyári hétvégén, kora reggel 15 perc alatt tette meg a névlegesen 25 perces távot, egy téli hétfő reggelen ugyanez 40 perc alatt sikerült.) Ezt próbálja meg most kompenzálni a DKV úgy, hogy kétféle menetidőt adnak meg, megpróbálva ezáltal kiszámíthatóbbá tenni a közlekedést:

  • - "Menetidő 1": hétköznap 6-20 óra között, szombaton 8-14 óra között és vasárnap 14-20 óra között
  • - "Menetidő 2": minden egyéb időben

Az ötlet jó, a "Menetidő 1" tekinthető csúcsidőnek, a "Menetidő 2" pedig csúcsidőn kívülnek - akár ezeket az elnevezéseket is választhatták volna (talán majd a következő verzióban).

A megállók tábláin ezután nem a végállomásra, hanem az adott megállóra vonatkozó indulási időket tüntetik fel. A megoldás csak akkor lehet sikeres, ha ezt be is tartják: ha korán ér a busz a megállóba, meg kell várnia a menetrendben szereplő indulási időt: nincs annál kellemetlenebb, mint amikor a kiszemelt járat az orrunk előtt megy el. Ez a változás eltérő hozzáállást kíván a járművezetőktől. Néha utazom a BKV-val is, és azt vettem észre, hogy az ottaniak többsége nem csenget ész nélkül rögtön az ajtónyitás után. A csengetés célja nem az utasok sürgetése kellene, hogy legyen, hanem a felszállás után történő figyelmeztetés az ajtók záródására. (Megfelelően megállapított menetidők esetén nincs szükség sürgetésre.)

A menetidők és a táblázatok átszerkesztésének egyik titkolt oka lehet, hogy a DKV Zrt. továbbra sem tekinti céljának a helymeghatározáson alapuló kijelzés megvalósítását. Ahogy már többször említettük, az elektronikus oszlopok nem a tényleges, hanem a menetrendből számított érkezési időket jelzik ki. Az új típusú táblázat még inkább megkérdőjelezi ezeknek a digitális kijelzőknek a létjogosultságát, hiszen április 1-től már tényleg semmivel sem fognak több információt mutatni, mint a kihelyezett táblák - na jó, a pontos időt leszámítva.

A DKV próbaképpen indított már néhány éjszakai járatot (ha jól emlékszem, augusztus 20. és szilveszter éjjelén). Debrecen tömegközlekedéséből joggal hiányolták sokan ezeket a járatokat, íme az első fecskék illetve tuják: minden szombat éjjel 23.40-kor és 00.20-kor a Nagyállomásról egy-egy villamos indul menetrend szerint. Ez a két járat több, mint a semmi, de a valamitől még elég messze áll...

Társaságunk április 1-jétől a trolibusz felsővezeték-hálózat éjszakai karbantartási munkálatait átszervezi, hétvégéken nappal végzi, ezért szombaton és vasárnap trolibuszok helyett autóbuszok közlekednek majd. Az autóbuszok a trolibuszvonalakon használt számozással, jelöléssel megegyezően, a megszokott útvonalakon járnak.

Elkeserítő hír még elkeserítőbb indoklással: lehet bármilyen motor a buszokban, a tisztán árammal működő trolik környezetbarátabbak a város levegőjére nézve. Ezeket a trolikat pedig hétvégére nyugdíjazza a DKV. A bennem felmerült kérdések:

  1. Vajon mik azok a karbantartási feladatok, amelyek miatt minden hétvégén egész napra le kell állítani a teljes troliforgalmat?
  2. Eddig is tudtuk, hogy kevés busza van a cégnek. Ha a kevésből elveszünk néhányat "trolinak", még kevesebb marad. Ebből következik, hogy a hétvégi autóbuszjáratokat ritkítani kell. Már a jelenlegi (hétvégi) tömegközlekedés is egy vicc, hová ritkítják még?

Sajnos a vállalat még mindig félreértelmezi az ok-okozati összefüggést az utasszám és a járatszámok között. Állítólag a változásokat a tavaly novemberi utasszámlálás adatait felhasználva dolgozták ki. Vasárnaponként a jelenleginél is ritkábban fognak indulni a járatok, ugyanis ezeken a napokon az eddigi ünnepi menetrend lép érvénybe. Meggyőződésem, hogy ezek a módosítások tovább csökkentik majd az utazási kedvet a DKV Zrt. járatain újabb járatszámcsökkentést indukálva, amellyel az ördögi végtelen ciklus kör bezárul. A DERKE kritikájában megfogalmazza: a járatritkítás olyan méreteket ölt, hogy néha gyorsabb a gyaloglás, mint a várakozás a járatra. Továbbra is azt gondolom, a helyzetet nem lehet járatcsökkenéssel megoldani; a fizető utasok számának növeléséhez a számukra megfelelő infrastruktúra és menetrend kialakítása szükséges - hiszen mindenki joggal várja el, hogy a pénzéért neki megfelelő szolgáltatást kapjon. Megjegyzendő, hogy ha valaha is lesz jól működő közösségi közlekedés Debrecenben, eredményt (bevételt) csak hosszútávon remélhet a vezetőség; az elüldözött utazókat ugyanis nagyon nehéz kényelmes autójukból, kerékpárjukról visszacsábítani a tömegközlekedési eszközökre.

A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) már évekkel ezelőtt felkereste a Hajdú Volánt egy, az egyetemi campusokat összekötő vonal terveivel. Mostanáig azonban be kellett érnünk a 3E jelű trolival, amely alkalmatlannak bizonyult az egyetemisták igényeinek kielégítésére. 2011. április 1-től ez a vonal megszűnik, helyette 51-es számmal új autóbuszjáratok közlekednek. Az útvonal: Doberdó utca, Agrártudományi Centrum, Bolyai utca, Debreceni Egyetem, Klinikák, Campus (Kassai út), Klinikák, Dóczy József utca (DE), Békessy Béla utca (ATC), Doberdó utca. A becsült menetidők is korrektek: a Böszörményi úti campusról 9 perc alatt el lehet jutni a Kassai útra. Egyetemi hallgatóként elöljáróban a következőket tudom mondani:

  • - Sajnos kimaradt az útvonalból a Műszaki Kar. Mindenképpen célszerű lenne egy megálló a környéken - ha nem is az Ótemető utcán, de az Árpád téren.
  • - Az Atommagkutató Intézetet (Bem tér) szintén nem érinti az útvonal. Hallgatótársaimmal a legnagyobb logisztikai gondunk az ATOMKI-ból a Műszaki Karra eljutás volt; valószínűleg az Informatikai Kar Kassai útra való költöztetése után is lesznek hallgatók, akiket ez a probléma érinteni fog. A Nagy Lajos király téri buszmegállóktól jól megközelíthető az Atommagkutató Intézet.
  • - A járatokat óránként kellene indítani.

Az útvonal bővítésére - laikusként - az alábbi módosításokat javaslom (képek nagyban: teljes útvonal, Thomas Mann utca, Árpád tér):

A Doberdó utca felől az Árpád tér felé:

  • - Az Agrártudományi Centrum (Böszörményi út) után: Bolyai utca, Thomas Mann utca, Gyöngyösi utca, Nagy Lajos Király tér (megálló), Egyetem sugárút, Debreceni Egyetem (Egyetem tér)...
  • - A Campus (Kassai út) után: Árpád tér (megálló), forduló (Homok utca, Árpád tér, Nyíl utca), Árpád tér (megálló), Campus (Kassai út, megálló), Baksay Sándor utca...

Az Árpád tér felől a Doberdó utca felé:

  • - A Klinikák után: Debreceni Egyetem (Egyetem tér, villamosmegálló), Egyetem sugárút, Nagy Lajos Király tér (megálló), Thomas Mann utca, Bolyai utca, Agrártudományi Centrum (Böszörményi út, megálló), Doberdó utca

A fenti változtatások összesen 9 perc menetidő-növekedést jelentenek, elérhetővé teszik mind az ATOMKI-t, mind a Műszaki Kart. A térkép nyilvános, megtekinthető ezen az oldalon.

Bízom benne, hogy a DKV vezetősége konstruktívnak értékeli a fenti kritikákat, és figyelembe veszi a javaslatokat a debreceni tömegközlekedés fejlesztésének következő szakaszaiban.
 

1 komment

Címkék: vélemény közlekedés busz debrecen dkv troli


A bejegyzés trackback címe:

https://dkvfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr102783268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andris_DFSE 2011.03.31. 20:04:37

A hétvégi troliszünettel nem tudok azonosulni... Hol környezettudatos így egy közlekedési vállalat? Ez kb olyan, mintha az IC elé dízelmozdonyt állítanánk...

Az éjszakai közlekedést ezzel közel sem oldották meg. Továbbra is nevetség kategória, hogy aki utolsó vonattal érkezik Debrecenbe fél 12-kor, nem tud tömegközlekedéssel sehova se eljutni! Illetve, ha jól tudom, a mostani variálásoknak köszönhetően a 31-32-es buszcsaláddal az első vonat sem lesz elérhető...

Rendes, kiszámítható éjszaki közlekedéstől pedig nagyon távol állunk, pedig nálunk kisebb helyen is megvannak egymás mellett a taxisok és közlekedési társaságok. A sokat szidott BKV-nál pedig maximális kapacitáson mennek az éjszakai buszok....