DKV figyelő

Írjatok akármilyen DKV-val kapcsolatos észrevételt, panaszt a dkvfigyelo@gmail.com címre. Ha szeretnétek egy járattal kapcsolatban szavazást indítani pl. a 36-os járat újra a Dobozi lakótelepig közlekedjen, írjatok fent megadott címre.

Friss topikok

2010.11.05. 12:26 dkvfigyelo

Éjszakai járatok: vonalhálózati térkép, költségszámítás.

Az imént kaptam egy körlevelet a Legyen DKV éjszaki járatok! facebook-os csoporttól amiben nagyon jól össze foglalták, kiszámolták és vonalhálózati térképet,  készítettek az éjszaki járatokról. Minden benne van, én egyetlen dolgot sajnálok mivel én is józsai vagyok és még rajtam kívül 12ezren, hogy erre nem tértek ki a számítások Augusztus 20.án éjszaka ( nagy nehezen sikerült  kideríteni, hogy mikor is indul a busz) egy átlagos hétvégi naphoz hasonló kihasználtság volt  észlelhető. Egyébként teljesen ésszerű ez a kezdeményezés, és reméljük 2500+ ember véleménye számítani fog.

 

Kedves Debreceniek!

Nagyon örülünk annak, hogy a "Legyenek DKV éjszakai járatok!" csoporthoz rövid idő alatt ilyen sokan csatlakoztak. Ez is bizonyítja azt, amit már a DERKE régóta hangoztat, hogy igen is szükség van Debrecenben éjszakai járatokra.

Több mint másfél évvel ezelőtt - nem csak utasként, de szakmai szemmel is - megalkottunk egy kész tervezet. Sokat dolgoztunk rajta, minden útvonalat bejártunk és pontosan felmértük a menetidőket, többször is átgondoltuk a korlátokat és lehetőségeket.

Az elsődleges cél, az volt, hogy ne 23 óra és 5 óra legyen az alternatíva hazajutásra, hanem legalább megfelezni ezt az 5-6 órás közlekedési szünetet.

Figyelembe vettük az első és utolsó vonattal közlekedő utasok szempontjait és az éjszaka szórakozni járók (utazási) szokásait. Cél volt hogy a város 80%-án legfeljebb 10-15 perc gyaloglási távon belül elérhető legyen az éjszakai busszal és a legfrekventáltabb helyek (Egyetem, belváros) pedig minimum másfél óránként kiszolgálva legyenek.

Az éjszaka folyamán négy ütemben közlekedne 2 vagy 3 autóbusz egyszerre a belváros (Nagyállomás) és/vagy az Egyetem érintésével a város különböző részei felé, úgy, hogy közöttük az átszállási kapcsolatot is bizotsított legyen. A három autóbuszos változatot péntek és szombat éjszakára a két autóbuszost pedig a többi éjszakára javasoljuk. De már az is hatalmas előre lépés lenne, ha két autóbusz lenne pénteken és szombaton.

5 különböző éjszakai viszonylatot terveztünk (91, 92/92E, 93, 94, 95/95E) úgy, hogy a 2, illetve 3 autóbusz hol az egyik, hol a másik vonalon közlekedik.

Költségeket is számoltunk. Mivel DKV-nál 24 órás forgalomirányító diszpécseri szolgálat van, ezért többletköltség döntően csak a járművezetők munkabére és az üzemanyag lenne. (Amennyiben a DKV a saját tulajdonú Ikarus buszait, és önjáró trolijait használja és nem az újakat). Biztonsági őrrel nem számoltunk, bár időnként szükség lehet rá, azonban sokkal jobbnak tartjuk a polgárőrség bevonását.

Ha csak pénteken és szombaton 3 autóbusz közlekedik, akkor jelenlegi áron kb. 9,5-10 millió forint többletköltség lenne évente. Ha a legbővebb változatot választjuk (minden nap 3 busz), akkor sem kerülne többe 35 millió ft-nál évente. Az éjszakai buszokkal a járművezetőket munkába szállító szolgálati járatok egy része is kiváltható lenne, ami a fenti költségek kvázi csökkenését jelentené, hiszen ezeknek a szolgálati járatoknak most is van költsége, csak éppen bevétele nincs, hiszen fizető utast nem szállítanak.

A tervezetünket mind az önkormányzatnál mind a DKV-nál (másfél éve) bemutattuk, azonban eddig szándék nem volt éjszakai közlekedés bevezetésére. Az elutasító indokok között mindig ott szerepelt a korábbi kísérletek sikertelensége és az alacsony utasszám. Ez valóban így volt, mert soha nem voltak rendesen meghirdetve az éjszakai járatok.

Ritkán volt megadva pontos indulási idő (óra perc), sokszor az volt kommunikálva, hogy "szükség szerint"/"igény szerint" vagy éppen a "rendezvény után" közlekednek, amiből ugye nem lehet tudni, hogy pontosan mikor is indul. Vagy, ha volt is konkrét indulási időpont megadva, rossz volt: pl.: szilveszterkor a 0:00 perces indulási idő...

Ez így volt egészen 2010. augusztus 20-ig, amikor is bebizonyosodott, hogy jól szervezett, jó előre meghirdetett éjszakai járatokon igen is, van utas.

Bízunk benne, hogy a város vezetése belátja, hogy egy valamire való 200 ezres európai városban igenis szükség van éjszakai közlekedésre! Aki több infót szeretne a DERKE által tervezett éjszakai közlekedésről, az nézze meg a mellékelt térképet, vagy tanulmányozza a honlapunkon: http://ejszaka.derke.hu/

Üdvözlettel:
Jónás Zoltán
Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://dkvfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr112425613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.