DKV figyelő

Írjatok akármilyen DKV-val kapcsolatos észrevételt, panaszt a dkvfigyelo@gmail.com címre. Ha szeretnétek egy járattal kapcsolatban szavazást indítani pl. a 36-os járat újra a Dobozi lakótelepig közlekedjen, írjatok fent megadott címre.

Friss topikok

2010.02.23. 13:00 Zsigmi

Kísért a múlt

Több mint fél év telt el "a nagy szolgáltatóváltás" óta. A messzire szakadt debreceni vagy a visszatérő turista talán már nem is emlékszik rá, hogy valaha itt Volán buszok gurultak. Ennyi idő alatt, azt hiszem, mindannyian megtapasztaltuk az új tömegközlekedés sajátosságait. Hajtás után nézzük tételesen, mi változott és mi maradt a régiben!

Új buszok róják a köröket: belül viszonylag tiszták, kívül kevésbé. Légkondicionáltak, de szükség esetén van rajtuk nyitható ablak. Kicsit hangosabbak mint a régiek, de állítólag környezetbarátabbak. Graffitit, taget egyelőre nem láttam rajtuk, ennek alapvetően két oka lehet: takarítják a buszokat vagy nem is firkálják (a kettő nem zárja ki egymást). Ezt könyveljük is el egy piros pontnak, nem érdemes tovább elemezni.

Ígértek modern utastájékoztatást is: a buszok belsejében monitorokat, kívül-belül hangszórókat találunk, amelyek vagy működnek vagy nem. Inkább nem. Gyengénlátóknak hasznos dolog a külső hangszóró, amely bemondja a járatszámot és az irányt, ám ez az esetek túlnyomó többségében sajnos nem működik. A megvilágított járatszám-kijelzőket tekintve kicsit jobb a helyzet, de elég sűrűn találkozhatunk A4-es papírlapra írt számmal a buszok ablakában. A belső monitorok, ahol a járat útvonalát, a pontos időt, térképet és további információkat lehetne látni, gyakran szintén sötétek. A hangos megállóbemondás talán az elektronikus utastájékoztatás leginkább működő eleme, de rendelkezésre állása távolról sem 100%-os. Probléma akkor van, ha a monitor és a hang ellentmond egymásnak, esetenként mindkettő a valóságnak is. Fontos megjegyezni, hogy GPS, azaz helymeghatározás alapú tájékoztatásról beszélünk, tehát elvben nem fordulhatna elő, hogy a bemondás egy megállóval elcsúszik előre vagy hátra - a gyakorlatban viszont volt rá példa. Tapasztalataim alapján a monitoron nincs ilyen csúszás, ott "simán" megfagy az egész. Informatikus egyetemi hallgatóként gondolkodtam, hogyan lehetne ezt tökéletesíteni, bizonyos (durva) hibákat kiküszöbölni, úgyhogy ezúton felajánlom a tisztelt DKV-nak, hogy szívesen segítek nekik, amennyiben igényt tartanak rá.

Van néhány - kedvenc szennylapunk által csak totemnek nevezett - utastájékoztató oszlop is. Ha már van GPS, az utas joggal várhatja el, hogy ezek az oszlopok is helymeghatározás alapján működjenek. A gyakorlatban viszont menetrend alapján működnek, vagyis semmivel sem többek, mint a kiragasztott papír menetrend (az, hogy sötétben világít, most nem számít). Sokszor késtem már le buszt amiatt, hogy időben érkeztem a megállóba, és az oszlop szerint még nem ment el a járat, pedig de. A másik véglet, hogy a tábla nem tájékoztat a késésről és a járatkimaradásról. A buszokon lejátszott videó alapján a buszokban van GPS jeladó, így csak egy kis programozás lenne felkészíteni a totemeket arra, hogy valós, nem menetrendi adatokkal dolgozzanak - így megbecsülhető lenne a várható érkezés ideje, és nem állnának az utasok feleslegesen a megállóban várva azt a buszt, amely a tábla szerint még csak jön, holott már rég elment. Az ígéreteket és a megvalósult utastájékoztatást összehasonlítva utóbbi akkora egyes, hogy kilóg a naplóból.

A járatindulási és követési idők betartása a Volánnak nem volt az erőssége. (Mi volt a Volán erőssége?) A DKV-nál javulást véltem felfedezni, szeretném azt hinni, hogy ez nem placebo, azaz nem a Volán-utálatomnak köszönhető. Maradjon is így. :-) Egy-két busz menetrendje ugyanakkor hátrányára változott: a 34-35-36 járatok hétvégi 20 perces követési ideje például egy vicc. Aki fagyott már szét fedetlen megállóban mínusz tizenvalahány fokban, az tudja, miről beszélek. Ezen lenne mit változtatni.

Egyetemistaként gyakran szembesülök azzal, hogy képtelenség időben (20 perc alatt) átérni egyik campusról a másikra. Az Egyetem tér - Ótemető utca között például a 24-es busz és a 3E troli jöhet szóba, de a menetrendjük miatt csak egy irányban működik a dolog, az Ótemető utcáról visszafelé már nem. Utánanéztem, nem vagyok egyedül a problémámmal: a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) 2008-ban már letett az asztalra egy kidolgozott tervet Az egyetemi trolibusz vonalvezetésének és menetrendjének átalakítása címmel.

"Ahhoz, hogy javaslatunk megvalósuljon, szoros együttműködés szükséges a DKV Zrt., a Debreceni Egyetem, a Hallgatói Önkormányzat és Debrecen Megyei Jogú Város Polgármesteri hivatala részéről. Reméljük, hogy valamennyien hozzájárulnak, hogy a hallgatók és az egyetem dolgozói a jelenleginél könnyebben közlekedhessenek az egyetemi létesítmények között."

Anno ebből nem lett semmi. Érdemes lenne ismét elővenni, esetleg még jobbat kidolgozni, és minél hamarabb bevezetni. Én például szívesen látnék olyan gyors buszjáratokat, amelyek a campusokat kötik össze (Egyetem tér, Agrártudományi Centrum, Kassai út, Ótemető utca), ezeken és csak ezeken állnak meg, megfelelő időpontokban indulnak, kevésbé forgalmas utcákon közlekednek, és a bérlet mellett (vagy helyett) egyetemi diákigazolvánnyal vehetők igénybe. Sok hallgatótársam utazását könnyítenék meg ezzel.

Sokan utáltuk a Volánt az elsőajtózás miatt is. (Újszülötteknek: Lényege, hogy a belvárosi zónában felszállás csak az első ajtónál bérlet vagy jegy felmutatásával, leszállás csak a hátsó ajtóknál. A sofőr csak akkor nyitja a hátsó ajtókat, ha elöl már felszálltak az új utasok. Célja a nemfizető utasok kiszűrése.) Néhány hónapja a DKV is bevezette ezt a rendszert, amelynek ugyanúgy nincs semmi értelme, ahogy nem volt az előző érában sem. Jelentősen nő a megállóban tartózkodási idő, a siető utasok elégedetlenek. Általános jelenség, hogy a busz elején összegyűlnek az emberek, hátul pedig üres a busz, mert lusták "befáradni a jármű belsejébe". A sofőrök következetlenek, a 34-esek vezetői például rendre nem nyitják ki felszállásra a hátsó ajtókat a Pesti utca megállóhelyen, hiába van csúcsidő, pedig ez a megálló a zónahatáron belül van. (A zóna a DKV honlapján már nem is szerepel, ebből logikus azt gondolni, hogy csúcsidőben városszerte minden ajtónál fel lehet szállni.) A bevásárlóközpontból négy szatyorral hazafelé elég kényelmetlen elbaktatni az első ajtóig, előkeresni és felmutatni a bérletet, majd megállni a vezetőfülke előtt (mert hátrébb nem lehet menni). A sofőrök gyakran meg sem nézik a bérleteket, a kiszűrt utasok száma tehát csekély. Mint láttuk, az elsőajtózás csak a fizető utasok szívatására alkalmas, más értelme nincs, megfontolandó lenne tehát megszüntetni.

Az új buszokon végre vannak külső ajtónyitó gombok is. Ha villognak, a megállóban álló, felszállni akaró utasok gombnyomással kinyithatják az ajtót. Jó lenne, ha ezt a megoldást gyakrabban alkalmaznák a sofőrök, mert energiát lehet vele megtakarítani (fűtés, hűtés), és télen a buszon lévő utasok is kevésbé fáznak.

Felborzolta a kedélyeket, amikor a DKV megszüntette az összvonalas és villamos-troli bérletet, és rákényszerítette az utasokat a kombinált bérlet váltására. Néhányan rosszul jártak, de talán többen jól, hiszen a kombinált bérlet olcsóbb lett, és az összvonalashoz képest minimális különbségért villamossal és trolival is utazhatunk. Nézve a tömegközlekedési térképet nem is értem, kik azok, akik megelégedtek egy troli-villamos bérlettel. Ezen legközelebb majd akkor lesz érdemes gondolkodni, amikor megépül a 2-es villamos...

Összességében a Debrecen városi tömegközlekedésben történt szolgáltatóváltás nem "durrant" akkorát, mint azt beharangozták, de a DKV-ellenesek által rémképként előrevetített összeomlás elmaradt, és a folyamatok jó irányba indultak el. A DKV jobban látszik alkalmazkodni az utasok igényeihez (például 7, 15 és 30 napos bérlet a havi helyett). A fenti problémák megoldása azonban mindenképpen fontos, ezzel nemcsak a meglévő utasok komfortérzete és elégedettsége javítható, de az elpártoltak is visszacsaloghathatók, valamint újak is szerezhetők.

3 komment

Címkék: vélemény közlekedés volán busz debrecen dkv villamos troli civisbusz


A bejegyzés trackback címe:

https://dkvfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr281783538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EdBoyWW · http://twitter.com/edboyww 2010.02.23. 15:05:22

Korrekt összefoglaló. Annyival egészíteném ki, hogy az egyetem vonalán még mindig lehetetlen "keresztben" átszelni a várost, ha a 24-est nem számítjuk (ami ritkán jár, és akkor is tele van). Reméltem némi pozitív javulást ezen a téren...

homokhat 2010.02.23. 18:08:30

Akkor ez volt szoftver része, szerintem a hardverrel lesznek gondok, méghozzá hamarosan. Az új buszokkal kapcsolatban olyan érzésem van, mint régen vagy talán ma is kapható "adidos" ""luma" meg hasonló cipők, majdnem olyan a neve mintha.. Adidas , puma de csak a neve. A minősége az bizony . Egy évet nem adok lassan tíz évesek lesznek az új buszok, és nem a rongálok miatt. Úgy szarok ahogy vannak. Szép csillog de nem az igazi.
MŰANYAG és kész !!!

MÁVjlevente 2010.02.28. 21:51:13

tudnék kicsit vitatkozni, amúgy igazad van